Prema Maslowu, ljubav se nalazi otprilike negdje na sredini hijerarhije potreba, i moglo bi se reći kako predstavlja svojevrsnu granicu između fizičkih potreba i mentalnih samo-ostvarenja; ljubav je ključ za vrata do sebe. Iz ovog ugla bi možda bilo najbolje posmatrati svaki oblik atrakcije koju svaka osoba izražava u nekom kapacitetu, jer ljubav je stvar koja nam je elementarno potrebna za vlastito prihvaćanje. Osobe koje vole druge osobe, rečenica je koja bi dobro služila kao temelj za svaki razgovor na temu panseksualnosti.
PIŠE: Kemal Alijagić
Panseksualnost predstavlja seksualnu, a panromantičnost romantičnu i emotivnu privlačnost (ljubav, u svakom obliku) prema ljudima bez obzira na njihov rodni ili seksualni identitet. Sposobnost da vas privlači bilo koji rodni ili seksualni identitet svakako ne podrazumijeva da vas privlače svi. Panseksualnost kao takva, u svom korijenu prihvaća rodnu nebinarnost, odnosno otvoreno izražava atrakciju prema svim osobama koje se nužno ne izražavaju kao žene ili muškarci. Postoji i određen diskurs unutar samo LGBTIQ+ zajednice o sličnostima i razlikama biseksualnosti i panseksualnost, odnosno, da li je panseksualnost inkluzivnija od biseksualnosti, ili se zapravo samo radi o privlačnosti i preferencama bez isključivanja nebinarnih osoba u oba slučaja. To je svakako jedno od pitanja postavljenih našim sagovornicama, LGBTIQ+ aktivistkinjama na temu panseksualnosti, Eni Šehić i Anisi Pračić-Šehić.
Prije svega, definiramo panseksualni identitet i njegov značaj unutar LGBTIQ+ zajednice. S obzirom da se identifikuju kao panseksualne osobe, pitam ih kako bi najbolje opisale vlastiti identitet, šta on uključuje ili isključuje?
„Definicija panseksualnosti podrazumijeva seksualno usmjerenje koje uključuje romantičnu i/ili spolnu privlačnost prema osobama oba spola, tj.svih rodnih i seksualnih identiteta. Kao osoba koja se identifikuje kao panseksualna osoba, panseksualnost za mene uključuje sav spektar ljudske romantičnosti i seksualnosti, sa fokusom na bivstvovanje ljudskog bića i emocije/romantičnosti između ljudskih bića kao osoba, moralnih i etičkih vrijednosti i svega onog što nas definiše kao osobu, a ne samo biološku komponentu u statistici“ kaže Anisa.
Ena dodaje kako za nju panseksualnost treba definirati kao ljubav bez obzira na bilo kakve spolne, rodne, ali i rasne i nacionalne karakteristike; u suštini, to je jednostavno bezuslovna ljubav.
„U najprostijim terminima, mi prvo primjećujemo osobu, i za to se vežemo, a ne za bilo kakvu vrstu fizičkih odlika i atributa“ zaključila je Ena.
U nastavku smo razgovarali i o tekućoj raspravi unutar LGBTIQ+ zajednice, tačnije o odnosu panseksualnosti i biseksualnost.
Na pitanje da li smatraju panseksualnost kao dio tzv. „bisexual umbrella terms“ ili kao poseban identitet, Ena i Anisa odgovaraju:
„Rekla bih da biseksualnost spada pod pansexual umbrella terms (smijeh). Panseksualnost bih izdvojila kao poseban termin, jer izuzetno je važno podizati vidljivost panseksualnih osoba, negdje možda zbog subjektivnog mišljenja da panseksualnost prevazilazi granice normativnosti, a sa objektivne strane zbog podizanja nivoa znanja i edukacije o panseksualnosti“ odgovara Anisa.
Naglasila je i kako fraza „postojim i volim“ je upravo fraza koju često koristi za objašenje panseksulnosti, i doživljavajući je kao takvu, smatra da se mora posmatrati izdvojeno od biseksualnosti, dajući još više vidljivosti.
„Slažem se sa Anisom, prije bih stavila biseksualnost pod „umbrella termin“ panseksualnosti. Generalno kada pričamo o „umbrella terminima“ to nam je jedna krovna riječ, pod koju onda spadaju svi izuzeci i/ili odstupanja od neke „norme“ odnosno varijacije tog „umbrella termina“, objašnjava Ena.
Ena također dodaje da imajući to na umu, panseksualnost kao bezuslovna ljubav i ljubav bez preferenci treba biti krovni termin, dok biseksualnost već može da sadrži preference za rod ili spol, i s time ona treba da spada pod termin panseksualnosti.
„Pored biseksualnosti tu možemo uklopiti i demiseksualnost, poliseksualnost, multiseksualnost i omniseksualnost. Dakle sve vrste fluidne seksualnost“ zaključila je.
Naše sagovornice su također bile raspoložene da podijele ono što smatraju da je bitno znati o njihovom identitetu.
Ena je rekla kako njen identitet kao i većina fluidnih identiteta (ne označava se kao striktno gej ili lezbejka) unutar LGBTIQ+ zajednice, često bude žrtva isključenja i doze diskriminacije koja je često slična bifobiji i transfobiji. Dijelom je to, kako kaže, zbog nedovoljnog diskursa o fluidnim identitetima unutar zajednice, ali dio krivnje nose i mainstream mediji kao i pop kultura, u kojoj nema dovoljno reprezentativnosti fluidnih identiteta, čak ni u dvadeset i prvom stoljeću.
„Međutim, mislim da je to lako rješivo, i da je najbolja solucija aktivna edukacija zajednice, ali i generalna senzibilizacija društva o fluidnim identitetima, naročito zbog individua koje još nisu otkrile kako je ovo i njihov identitet i/ili da on uopće postoji“ zaključuje Ena.
„Kako je kolegica Ena spomenula, također sam dugo tražila termin koji bi najbolje opisao i obuhvatio moje osjećaje, moje atrakcije, te sam zahvaljujući citatu iz jedne serije „I'm not into labels“ počela zapravo istraživati ljudske seksualnosti i rodne identitete, te na taj način pomogla sama sebi da se upoznam i shvatim. Bitno je naglasiti da sam svoju seksualnost otkrivala prije petnaestak godina, u doba kada je aktivizam za LGBTIQ+ prava bio minimalno vidljiv, te se nadam da će moji odgovori petnaest godina poslije, kao i progresivniji LGBTIQ+ aktivizam u Bosni i Hercegovini pomoći i olakšati svim onim osobama koje se još uvijek traže, otkrivaju i proispituju vlastiti identitet“ dodala je Anisa.
Za kraj je spomenula kako panseksualnost predstavlja atrakciju (seksualnu i/ili romantičnu) prema širokom spektru rodnih i seksualnih identiteta. Za Anisu predstavlja ponos i slobodu, voljenje ljudskog bića u njegovom postojanju.
„Niti jedna osoba nije ravna linija, mirno more sa lukom, i u svom previranju i slobodi istraživanja sebe, definisanja sebe onako kako se osjećamo, jeste prihvatanje i voljenje osobe. Panseksualnost je sveobuhvatno voljenje, ljepota uživanja u ljudskom biću na mnogo načina, mnogo razina i mnogo ljubavi” – zaključuju za kraj.
Članak je objavljen uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj članka isključiva je odgovornost Sarajevskog otvorenog centra i nužno ne odražava stavove USAID-a niti Vlade Sjedinjenih Američkih Država.