Jesmo li solidarni?

02. 03. 2023

Solidarnost (lat. solidus– čvrst) je dobrovoljna socijalna kohezija, spremnost da se pomogne i podržava. Solidarni smo s nekime, ako ga razumijemo, podržavamo, prihvatamo onakvog kakav jeste i dijelimo njegove uspjehe i neuspjehe. Pojam solidarnost se proširio na francuski, a nakon toga i na druge jezike, te se od 19. stoljeća počeo koristiti kao konkretan izraz koncepta „bratstva“ u paroli Francuske revolucije „Sloboda, jednakost, bratstvo.“, a zatim postao parola radničkog pokreta i socijaldemokratije.

PIŠE: Vanja Šunjić

Iako se termin vezuje za Francusku revoluciju, nemoguće je ne primijetiti da solidarnost postoji „od kad je čovjeka i vijeka“, a i same religije su nastale na konceptu solidarnosti, zajedništva i ljubavi prema drugima.

Teško je izmjeriti koliko je neko društvo solidarno i koliko društvene, socio-ekonomske, kulturološke promjene utiču na solidarnost. Naše savremeno društvo u tranziciji se iz socijalističkog sistema trebalo preobratiti u građansko, no to konstantno izostaje i sve više stremimo ka kleronacionalističkom društvu, u kojem se koncept solidarnosti doživljava vrlo isključivo, solidarišemo se sa onim što nas se tiče, a ono o čemu ne znamo mnogo, ili što na bilo koji način podrijeva naše dogme, osuđujemo i suspendujemo do granica nasilja.

Nakon zemljotresa u Siriji i Turskog i pomoći koju je Bosna i Hercegovina poslala ovim zemljama, uz spasilačke timove, ne možemo reći da smo nesolidarno društvo. No, mi smo društvo koje i dalje maltretira manjine, žene, ne priznaje trans osobe i generalno je nasilno spram LGBTIQ+ populacije.

Da li je solidaran jedan od spasilaca iz bh. tima koji je vrsni medicinski i humanitarni radnik, a koji prvog februara piše šoviništičke statuse na račun gej populacije? Jeste solidaran, ali sa određenom grupom, s kojom dijeli više vrijednosti, nego sa ostalima. I možda je njegov šovinizam samo plod neznanja i nesvjesnosti kakvu štetu prouzrokuje, u društvu koje je postalo imuno na verbalno nasilje i jeziku koji to podnosi.

Da li je solidaran FK Sarajevo, koji je prije nekoliko dana potpisao Memorandum o saradnji sa najvećom humanitarnom organizacijom u našoj zemlji, a 2015. godine su navijači ovog kluba na tribine uoči 17. maja, Međunarodnog dana borbe protiv homofobije iznijeli transparent „U čast sutrašnjeg praznika vašeg, napušite se dobro kurca našeg“. Jeste, no ovo je uradila grupa homofobnih huligana koji su htjeli da skrenu pažnju na sebe. Tada je FARE (Football Against Racism in Europe) bio na strani LGBTIQ+ zajednice u BiH, u borbi protiv mržnje i uz pozive na toleranciju i inkluziju.

Iako su navijači subkultura koja nerijetko širi govor mržnje spram pripadnika drugih klubova, nacija, manjina i LGBTIQ+ zajednice, i na Balkanu ponekad imamo osjećaj da su nacionalisti i homofobi monopolizovali sport, jedino što može tome stati u kraj jeste ograđivanje sportaša i sportašica od ovih narativa i slavljenje vlastitog identiteta pred navijačima koji ih doživljavaju kao uzore.

Uoči Dana zaljubljenih, reprezentativac Češke Jakub Jankto se autovao i na taj način počeo utirati staze sljedećoj generaciji fudbalera, ali i publike da budu ono što jesu.

Ovaj 27-godišnjak je trenutno najistaknutiji fudbaler koji se autovao, nakon što su se Josh Cavallo iz Adelaide Uniteda i Jake Daniels iz Blackpoola autovali 2021. i 2022. godine.

U videu objavljenom na Twitteru Jankto je rekao: „Zdravo, ja sam Jakub Jankto. Kao i svi drugi, ja imam svoje prednosti, imam svoje slabosti; Imam porodicu, imam svoje prijatelje. Imam posao koji radim najbolje što mogu, godinama, sa ozbiljnošću, profesionalnošću i strašću. Kao i svi drugi, i ja želim da živim svoj život u slobodi bez straha, bez predrasuda, bez nasilja, ali s ljubavlju. Ja sam homoseksualac i ne želim više da se krijem.”

Zvanični Twitter nalog Premijer lige odgovorio je na Janktovu poruku objavom: „S tobom smo, Jakube. Fudbal je za svakoga.“, dok je Fifpro, globalni sindikat igrača, tvitovao „Živi svoj život, Jakube. Ponos.” zajedno sa emotikonom u obliku srca.

Slučaj poput ovog možda jeste trenutno nezamisliv u našem patrijarhalnom, mačističkom društvu, ali solidarisanje sa Janktom itekako može dovesti do detabuizacije gej muškaraca u fudbalu i senzibiliteta i empatije koji razumiju, podržavaju i prihvataju nekoga onakvog kakvim jeste, dijeleći njegove uspjehe i neuspjehe i slaveć njegov identitet.

Članak je objavljen uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj članka isključiva je odgovornost Sarajevskog otvorenog centra i nužno ne odražava stavove USAID-a niti Vlade Sjedinjenih Američkih Država.

Komentari

komentara

Mapa organizacijaMapa organizacija, institucija, centara i drugih ustanova u Bosni i Hercegovini koje pružaju adekvatnu potporu, pružaju usluge i/ili su senzibilizirane za rad sa LGBTI osobama

Kontaktirajte nas!