Izvor: Voxfeminae.net
Foto: Pride in STEM
Poznata je činjenica da je STEM područje nepovoljno orijentirano prema ženama i osobama drugih rasa. Novo istraživanje pokazalo je da atmosfera unutar STEM-a odbija i ambiciozne LGBTQ znanstvenike/ice.
U studiji, koja je objavljena u časopisu Science Advances, analizirani su podaci prikupljeni u anketama te je pronađeno da u usporedbi s heteroseksualnim kolegama/icama, studenti/ice seksualnih i rodnih manjina imaju 7% manje šanse da uspješno završe obrazovanje u STEM-u. Ovakav trend je vidljiv unatoč tome što veliki broj LGBTQ studenata/ica sudjeluje u istraživačkim preddiplomskim programima, koja dokazano povećavaju šansu za uspješno diplomiranje u području znanstvenih studija.
Glavni autor istraživanja, Bryce E. Hughes, komentirao je kako nije iznenađen rezultatima. Izvještaj iz 2016. godine o položaju LGBTQ osoba u znanosti pokazao je su ono što Hughes u svom istraživanju opisuje kao “heteroseksističku klimu koja povećava stereotipne rodne uloge na radnim mjestima u znanstvenom području” i time potiče radnike/ice da šute o svojoj seksualnoj orijentaciji i/ili rodnom identitetu. “Mislim da se socijalna dinamika i kultura dominacija u STEM-u moraju promijeniti”, rekao je Hughes, osvrćući se na predrasude koje uzrokuju diskriminaciju LGBTQ studenata/ica i znanstvenika/ica.
Kako bi dobio uvid u to zašto studenti/ce napuštaju znanstvene studijske programe, Hughes je analizirao rezultate sveučilišnih anketa koje student/ice ispunjavaju tijekom školovanja. U anketu je 2015. godine uvedena kategorija koja se tiče seksualne orijentacije studenata/ica. Anketa sadrži i pitanje o rodnom identitetu, ali Hughes je smatrao da bi iskustva tih studenata/ica trebala biti tema zasebnog istraživanja. Analizirani su odgovori 4162 studenata/ica, od kojih se njih 318 identificiralo kao LGBQ te se planiralo usmjeriti u STEM područje.
Kako bi shvatio zašto LGBTQ studenti/ce često napuštaju znanstvene studije, Hughes je razmatrao čimbenike poput akademske spremnosti i iskustva sudjelovanja u istraživačkim projektima. Ako studenti/ce nisu bili/e pripremljeni/e za studiranje na području STEM-a, povećana je šansa za napuštanje programa. Ipak, ti čimbenici nisu bili dovoljni da objasne problem pojačanog odustajanja LGBQ studenata/ica. “Ovakav negativni trend vjerojatno proizlazi iz drugih razloga, poput opće atmosfere u STEM području”, komentirao je Hughes rezultate.
Dok se rasprava oko različitosti i prihvaćanja u STEM-u većinom usmjerila na žene te osobe drugih rasa i etniciteta, manje se pozornosti pridalo iskustvima LGBTQ osoba. Hughes vjeruje kako razlog za nedostatak ove tematike u znanosti leži u tek nedavnom prihvaćanju LGBTQ osoba te njihovoj većoj zastupljenosti. “Mnogo se govorilo o nezastupljenosti žena i osoba drugih rasa tijekom povijesti, ali ne i o diskriminaciji osoba queer identiteta”, kaže Hughes. “Uz to, ljudski identiteti nisu izolirani samo na rasu, rod ili seksualnu orijentaciju, te je stoga važno razmišljati o kompleksnosti identiteta te različitim predrasudama s kojima se osobe susreću.”
Rochelle Diamond, direktorica organizacije NOGLSTP koja okuplja znanstvenike/ice koji/e pripadaju seksualnim manjinama, komentirala je kako se nada da će ovo istraživanje potaknuti profesionalne STEM organizacije da shvate kako je potrebna promjena unutar znanstvenih institucija. Nadodala je kako se nada da će sveučilišni kampusi iskoristiti grupe kao što su NOGLSTP, oSTEM i Campus Pride kako bi organizirale posebne programe za studente/ice i profesore/ice.
“Edukacija putem programa i informiranost o LGBT pravima pomogla bi u poboljšanju odnosa prema LGBTQ osobama na sveučilištima. Teško je biti student/ica u STEM području, a k tome biti i pripadnik/ica seksualnih i/ili rodnih manjina je još teže. Mnogi/e osjećaju pritisak da moraju biti najbolji/e kako bi im se pružile jednake prilike kao heteroseksualnim muškarcima, što dovodi do gubitka motivacije i napuštanja STEM područja”, rekla je Diamond.
Na pitanje očekuje li neslaganje sa zaključcima istraživanja, Hughes odgovara potvrdno. Mnogi/e će znanstvenici/ce tvrditi kako je identitet pojedinca/ke nevažan u znanstvenom radu koji teži objektivnosti. Takav stav izostavlja jednu važnu činjenicu, a ta je da životna iskustva oblikuju osobne interese i izbor karijere. Nadodao je kako će neki/e doživjeti istraživanje kao osobni napad na njihovu netolerantnost te da će komentar tih osoba biti obrana njihovih stavova, bez dubljeg razmišljanja o tome kako predrasude uzrokuju isključivanje mnogih iz akademskog okruženja. Ipak, Hughes se nada kako će istraživanje potaknuti važne rasprave u znanstvenoj zajednici.
“Moramo pronaći načine da stvorimo otvorenu atmosferu u znanosti, tehnologiji i inženjerstvu koja će povećati vidljivost seksualnih i rodnih manjina, prihvatiti ih te iskoristiti njihove talente,” izjavio je.