PIŠE: Jovana Ivetić
Odjeća koju biramo je naš dijalog sa svijetom. U dodiru materijala i oblika rađaju se stavovi koji ne traže pojašnjenje jer stil je potpis utkan u tkaninu, bilo da govori jezikom kvira, klasike ili njihove fuzije. Od električnog kvira do svedenog minimalizma – šta se danas nosi na balkanskim ulicama?
Balkanska modna estetika obuhvata orijentalne, mediteranske i evropske utjecaje, a upravo ta raznolikost oblikuje snažne vizuelne identitete i otvara prostor za kontraste. Pri čemu bi sa jedne strane stajale jednostavnije forme, koje iznose suštinu kroz pročišćene linije; a s druge strane smjeli eksperimenti kvir mode.
Macha Ravel
Pjevačica iz Sarajeva, francuskog porijekla i regionalnog uspjeha, autentična je kako u stvaranju, tako i u odijevanju, a svoje izbore doživljava kao izazovne, ali i osnažujuće. Voli da objedinjuje punk/dark s dozom quirkiness-a, te uglavnom kombinuje tri boje:
“Način na koji kombiniram razne boje opisuje moj svijet. Ne znam je li do toga što sam djevica, ali uvijek mi sve treba imati smisla i biti posloženo. Funkcioniram po osjećaju, ako se dobro osjećam onda je to to. Moje trenutno omiljene boje jesu plava, žuta i ljubičasta, ali pitajte me za mjesec dana i više, to neće biti tako.”

Macha ponosno ističe da je njeno odijevanje ekonomično:
“Jako puno kopam po starim bakinim i djedovim ormarima i izvlačim iz njih ono što mi se sviđa – i od toga pravim outfite. Ne znam kad sam zadnji put ušla u jedan dućan. Doduše, second hand-ovi su mi potpuni must, s tim da mi nigdje ne valjaju kao u Sarajevu.”

“Jako mi je drag outfit koji sam posložila za Lutkica Remix video s Lukom Rajićem i IGOR-em. U zadnje vrijeme jako volim nositi isključivo grudnjake, bijele skinny pantalone su mi totalno back, ovaj šorc preko njih mi je isto prezabavan i ove male pete s produženim špicom nosim skoro svaki put kada nešto snimam ili idem na event. Uvijek nosim neku vrstu rukavica i volim staviti male marame oko vrata”, navodi Macha.
Esma Numanović
Kantautorica, također iz Sarajeva, muziku, te i modu, doživljava kao prostor vlastite slobode i kreativnosti:
“Moda, u smislu oblačenja i stila, autentičan je umjetnički izričaj jedne osobe i kao takav, baš kao i muzika, može biti slobodan i kreativan u mjeri u kojoj to osoba sebi dopusti.”

Njeno odijevanje odiše primjetnom elegancijom, ali prije svega bira ono u čemu će se dobro osjećati:
“Biram komade koji me neće umno opteretiti – sve dok ne razmišljam o odjeći tokom nastupa i razgovora, dobro je.”

Najkvir u njenoj garderoberu jesu jedan par sandala:
“Snažne srebrne štikle s platformom na čiju kupovinu me je svojevremeno nagovorila renomirana stilistica Gordana Gasha Miladinović. Njoj hvala što me ponekad izvadi iz boho-soul kalupa, ali i što redovno podržava moj povratak u isti.”
Stefan Subotić
Beogradski make-up artist i vlasnik prestižne škole šminkanja, poznat po zapanjujućim transformacijama, svoj rad posmatra kao vid perfomansa, upravo kroz pomenute transformacije i njihov poseban umjetnički kontekst.

Umjetnost, prepoznaje i u kvir modi:
“Kvir estetika u modi nosi nešto što je umetnički potez slobodnog izražavanja i, po mom mišljenju, predstavlja potpuno odsustvo prilagođenosti i potrebi za ugađanjem trendu, ideji i konceptu. Osoba svoj lični stil sama koordinira, po sebi, za sebe.”

Stil odijevanja u kojem najviše uživa jeste sportska elegancija:
“Oblačim se elegantno i klasično, s blagom dozom sporta. Volim oversize, sve što ne steže, ne žulja, gotovo uvek nosim šire pantalone. Moja boja je crna, a njoj se pridružuje maslinasto zelena, bež i Ferrari crvena. Moć mi daje komad nakita, dezen svile, lana i pamuka.”
Iva Farrah
Pjevačica porijeklom iz BiH, dobivala je negativne komentare jer se, kako kaže, oblači kratko i jasno na sceni, pri čemu je pružala otpor i nastavljala sama birati. Privatno, bira ležerniji stil, koji zavisi i od prilike i raspoloženja.
Iva je izričito protiv seksualizacije boja i odjevnih predmeta, te modu vidi kao vid prostor bez ograničenja:
“Stil i moda se i dan danas u nekim kasabama povezuju sa seksualnošću. Ja sam stavila tačku, i što se tiče seksualnosti, mode, identiteta, boja, jer sam sve iskombinovala i napravila mali bajkoviti bućkuriš sastavljen iz više pravaca i boja.”

Modno su je najviše inspirisale kvir ikone poput Lady Gage, međutim voli i stare nošnje iz osmanskog carstva:
“Kontradiktorno jedno s drugim, ali očarana sam i odijevanjem sultanija, kao što su bile Hurem i Kosem. Mada, odijelo ne čini čovjeka, već kakav je. Uvijek sam se trudila da kroz sve te, što bi Haris Džinović rekao, pariške kapije, prođem uzdignute glave, podsjećajući se da smo svi mi ljudi, i na kraju ko god bili, u šta god vjerovali, itd, goli smo pred sobom i svijetom.”

Sonja Sajzor
Beogradska multidisciplinarna vizuelna umjetnica i di-džejica, u svom stilu prepoznaje goth modu, elemente BDSM-a, punk-a i grunge-a, i to kroz vještačku kožu, zihernadle, čokere, harnese, korsete, kao i karirane košulje i suknjice. A kada bi birala jedan odjevni predmet koji je najbolje predstavlja bio bi to korset.

“Volim da budem sređena, seksi i ženstvena, ali da imam neki ‘edge’ i da to uvek izgleda ‘effortless’, jer ukoliko nije effortless nego izgleda kao da se trudiš da budeš nešto što nisi, gubi se magija. Postižem to tako što sam autentična – ne glumim da sam bilo šta što nisam, nego sam uvek autentično ja”, navodi Sonja.

Ena Šehić
Aktivistica iz Sarajeva, članica Organizacionog odbora Povorke ponosa, queer modu vidi kao izraz autentičnosti i otpora, često alternativnu, s dozom teatralnosti:
“U mojoj svakodnevici to znači crna odjeća, oversized jakne i majice, duge haljine i suknje, ali i šminka koja ne prati binarne norme ljepote. Volim da se pogledam u ogledalo prije nego izađem iz kuće i pomislim – da li bi mala Ena mislila da sam kul kada bi me vidjela na ulici? Ako je odgovor “da”, onda sam zadovoljna sa svojim radom, a ako je odgovor “ne” onda to znači da, vrlo vjerovatno, tuš na očima nije dovoljno dug ili karmin nije dovoljno upečatljiv.

Tokom Povorkine šetnje kvir estetika postaje i politička poruka. Tada odjeća nije samo identitet, nego i otpor, slavlje i vidljivost. Uvijek ću taj dan da budem u majici sa sloganom tadašnje Povorke i duginim bojama na obrazima.”
“Crna boja mi je baza – ne zato što krije, već zato što oslobađa. Ona mi daje prostor da istaknem druge elemente: majice s porukama iz queer i feminističkih borbi, bedževe sa simbolima otpora (poput pink trougla, trans zastave, ili slogana kao što je “Stonewall was a riot”), te eyeliner koji nosim kao granicu između identiteta i pogleda društva. Ovi elementi postali su dio mog oklopa, ali i dio mog megafona.
Najkvir stvar koju imam je majica sa natpisom I love girlz. Jednostavno, ali efektivno i istinito! Nemam ja više energije da prikrivam i prilagođavam ko sam i šta sam, tako je kako je. Neka se onda jasno i vidi”, zaključuje Ena.
Kroz sve date kadrove prolaze stilovi koji pričaju svoje priče – od minimalizma do ekscentričnosti – i u toj raznolikosti leži sloboda i snaga mode. A koji od prikazanih stilova najviše govori o tebi?
