Piše: Selma Kešetović
Javni prostor u Tuzli se osvaja već petnaest godina, od privatnih zabava za queer osobe do otvorenih događaja koji posjećujmeru svi/e – od LGBTI osoba do mnogih građana i građanki Tuzle koji na ovaj način žele pružiti podršku svojim sugrađanima/kama i upoznati se sa različitim bitkama koje vode u borbi za svoju ravnopropravnost.
Prošle godine, prilikom najave petog po redu Međunarodnog festivala queer umjetnosti i filma Merlinka, grupa selefija je nastojala da spriječi festival i angažira Tuzlake i Tuzlanke da mrze drugačije, ali na kraju, Tuzla je još jednom pokazala svoje antifašističko i slobodarsko lice.
To je tekovina koja opstaje unatoč svim nacionalističkim pokušajima, sa čim se slaže i Asja Fejzić, feministička aktivistkinja, koja važnost queer događaja ne veže samo za Tuzlu, nego i za cijelu državu. “Kao slobodarski grad, Tuzla je odavno predvodnica antifašizma, tolerancije i zajedništva i kao takva je svojim građankama i građanima pružila mnogobrojne razloge za slavlje i ponos, i smatram da je jako bitno tu tradiciju održati. Ako Tuzla želi zadržati te epitete kojima se odavno diči, onda je neophodno da svojoj queer zajednici ponudi iste mogućnosti i prava koja uživaju ostali građani i građanke.”
Tarik Smajlović, student prava, redovno podržava queer događaje i smatra da su oni prilika, ne samo da se LGBTI osoba okuplja, nego da se građani i građanke poput njega upoznaju sa potrebama svojih LGBTI sugrađana i sugrađanki. “Queer događaji u Tuzli, ali i u cijeloj Bosni i Hercegovini, prilika su svim građankama i građanima da se upoznaju sa LGBTIQ+ zajednicom, da se oslobode predrasuda, te da spoznaju da LGBTIQ+ zajednicu ne čine nekakva mitološka bića, nego naša djeca, naša/e braća i sestre, naši/e rođaci i rođake, naše kolegice i kolege sa posla, naše/i drugarice i drugovi iz školskih i studentskih klupa.”
Ukoliko Tuzla to želi ostati onda mora nastaviti da pokazuje svoje antifašističko lice. “Tuzla, kao jedna od najzdravijih sredina u Bosni i Hercegovini u smislu slobode, ravnopravnosti, antifašizma, suživota i ljubavi, mora biti primjer ostatku BiH, ali i šire. Tuzla mora nastaviti pokazivati da ljubav, sloboda i ravnopravnost ne smiju biti tabu teme!”, zaključuje Tarik.
Senaida Sarajlić naglašava da nisu svi/e Tuzlaci/ke dovoljno senzibilizirani za potrebe LGBTI osoba i da ona, kao osoba koja prati queer događaje, dobiva razne ignoranske komentare. “Mnogi se pitaju zašto, misleći da podržati queer događaj znači “biti u modi.” Ali činjenica je da slobode kao što su sloboda govora i kretanja nisu moda već ljudsko pravo. Moda bude i prođe, a ljudsko pravo je ljudsko pravo uvijek. Podržati queer događaj u biti znači podržati način za podizanje svijesti o položaju LGBTI osoba u društvu, kojim se pruža prilika javnosti da se pobliže upozna sa ovom tematikom i problematikom. Takođe znači željeti slobodno hodati pored svakog svog prijatelja i prijateljice, ma šta god on ili ona bio ili bila i koga god u tom hodu vodio ili vodila za ruku.” Senaida naglašava da također ljudsko pravona slobodu okupljanja i ljubavi ne može biti ograničeno samo od događaja do događaja već svakodnevno, jer svakodnevno postoje i ničije pravo ne bi smjelo biti ograničeno.
Vedran Pavlović, IT stručnjak kaže: “Iz moje perspektive, jako je bitno potaknuti ljude da razmišljaju sami i da vide da je Tuzla otvoren, liberalan i susretljiv grad. Puno stvari se radi ‘pod krinkom’ ili van očiju čija nam podrška itekako treba.” .
Selma Puzić, prevoditeljica, posebno se raduje ovogodišnjem Međunarodnom festivalu queer umjetnosti i filma Merlinka, jer kako kaže, on joj ulijeva nadu u tuzlansku solidarnost i zajedništvo. Nada se da će ova Merlinka, šesta po redu, proteći bez selefijskih “protesta”, ali ni prošlu Merlinku ne pamti po selefijskim prijetnjama nego po solidarnosti koju je naš grad iskazao kada je napunio Atelje Ismeta Mujezinovića.
Istu solidarnost očekujemo i ove godine, a Merlinka u Tuzli održava se dva dana, 06. i 07. 03. 2020. godine i još jednom otvara vrata svojim sugrađanima/kama kako bi uživali/e u queer umjetnosti i filmu, ali i učili/e o borbama koje LGBTI osobe svakodnevno vode, kako u svijetu, tako i kod nas.