Stvaranje drag scene u BiH

21. 01. 2025

PIŠE: Vanja Šunjić

Svaki drag događaj, naročito Dragsarajevo u zadnje vrijeme, daje priliku novim izvođačima_cama da se nađu na sceni i da budu cijenjeni_e

Drag kultura vuče korijene iz antičkih pozorišta, gdje su muškarci često igrali ženske uloge. Kasnije je postala značajan dio kabarea i burleske, a danas su drag kraljice simbol kreativnosti i otpora, posebno unutar LGBTIQ+ zajednice, gdje svojim umjetničkim izričajem pomjeraju granice. Pored zabave, one su često glas za ljudska prava, društvene promjene, borbu protiv patrijarhata i slavljenje ženskog tijela i ljepote, uz svjesnost koliku žrtvu danas žene moraju podnijeti, kako bi se uklopile u normative ženskosti koje konzumerističko društvo i kultura zahtijevaju od njih.

Drag kraljice koriste performans, ples, pjevanje, komediju i druge vrste umjetnosti kako bi zabavile publiku. Njihovi nastupi često uključuju elemente satire i društvenog komentara. Često se preobražavaju u hiperfeminine likove, koristeći glamuroznu odjeću, perike i upečatljivu šminku. Drag performansi su često bogati referencama iz pop kulture, istorije i društvenih pitanja, što ih čini dinamičnim i interaktivnim.

Iako je i ranije bilo pokušaja za stvaranje drag scene u BiH, tek u posljednje vrijeme ova subkultura je u BiH počela da zauzima mjesto koje joj pripada u okviru šireg razvoja LGBTQ+ kulture, kako kod nas, tako i u regionu. Iako je scena relativno mala, pojavljuju se talentovani drag performeri i performerke, okupljeni oko neformalnog kolektiva Dragsarajevo, koji je nastao kao inicijativa proizašla iz zajednice, koju je podržao Sarajevski otvoreni centar. Dragsarajevo nije samo pozornica za postojeće umjetnike, već platforma koja ima za cilj biti rodno mjesto novih drag umjetnika i umjetnica, s vjerom u kontinuitet i podizanje generacije drag umjetnika_ca, make-up umjetnika_ca i DJ-eva_ica, dajući im prostor da stvaraju, izraze se i, što je najvažnije, izgrade konzistentnu scenu.

Drag kultura u BiH, koja je u povojima, kao i ostatak LGBTIQ+ kulture u našoj zemlji, i dalje se suočava s izazovima zbog tradicionalnih društvenih normi i homofobije. Drag izvođači_ce moraju da se suoče s predrasudama, što dodatno govori o njihovoj hrabrosti i visokoj motivisanosti da izađu na scenu.

Novinarka Amina Šećerović-Kaşli pred Kvirhanu 2023. godine, u Magazinu Stav je u tekstu LGBTIQ krenuo u narodnooslobodilačku borbu uz podršku Amerikanaca i Šveđana drag opisala kao način komuniciranja i vabljenja djece: „Ustvari, to su muškarci, ponekad klaunovsko artificijelni, kao da su noćne more i kreature izašle iz animiranih crtića, a ponekad brkati, bradati, kosmati, našminkani i obučeni u ženske haljine muškarci koji u školama i vrtićima čitaju bajke djeci“, što pokazuje koliko u našem društvu i dalje ima predrasuda, neznanja, malicioznih pretpostavki i mržnje. No, bh. drag kraljice, bez obzira na sve to, pokazuju svoju hrabrost, jedinstvenost i talent, osvajajći stejdževe širom Sarajeva i Bosne i Hercegovine, jer niko ne može da zapali atmosferu kao one, privlačeći širu publiku, ne samo LGBTIQ+ zajednicu.

Hallucinoxena, jedna od osnivačica kolektiva Dragsarajevo kaže da se počela baviti dragom jer voli način na koji joj drag omogućava da bude ekstremna i izrazi sve svoje strane koje ne može pokazati u svakodnevnom životu.

„Kao dijete, često sam isprobavala majčin hidžab i odjeću“, kaže ona.

Svoju drag personu opisuje kao portret ekstremne žene koja želi ljude zaludjeti ljubavlju i strašću. Hallucinoxena živi svoj život punim plućima, ona na pozornici tuguje i voli, u isto vrijeme.

Hallucinoxena ističe da drag nije samo šminkanje i glamur, nego i politički angažovan čin.

„Mislim da nam toga fali u Bosni, jer jedva da ima scene i ljudi koji to rade, i moraju biti svjesni njene političke važnosti. Moramo se prisjetiti prvih drag house-a koji su funkcionisali u ekstremnim okolnostima i pružali zaštitu za beskućnike i napuštenu queer mladež. Važno je da se sjetimo kako su sve izgradili od nule i podarili nam plesnu kulturu“ dodaje ona.

Hallucinoxena ističe da su drag kraljice u Bosni i Hercegovini u tradicionalnim krugovima omražene i potlačene, ali da Dragsarajevo to nastoji promijeniti.

„Nadamo se da ćemo jednog dana imati etabliranu scenu i desetke sjajnih izvođačica. Svaki Dragsarajevo događaj daje priliku novim izvođačicama da se nađu na sceni i da budu cijenjene. Činjenica da ne postoji scena nama olakšava da je izgradimo na pravi način, jer bi promijeniti nešto što već postoji, a nije dobro, bio još teži posao. Znamo da stvaramo povijest i trudimo se da to radimo na pravi način, odajući počast onima koji su nam omogućili da razmišljamo na ovaj način“, poručuje Hallucinoxena.

Xenia Fuxx, druga kraljica s kojom sam razgovarala, kaže da ju je inspirisao Drag Race i da je nakon gledanja šoua pomislila što i ona ne bi probala. U početku se to sve svelo na sređivanje nekoliko puta u stanu s društvom iz zabave, ali se onda prijavila na amatersko takmičenje koje se održavalo u Beogradu. Za sebe kaže da je prvenstveno jedna dama, mada, trenutno u nekom preporodnom vremenu u kojem sama sebe spoznaje i otkriva nove strane sebe.

„Smatram da je Xenia moj slobodan put za ispoljavanje kreativnosti u jednoj cjelini u kojoj ću imati priliku prikazati sve što mogu zamisliti u svojoj glavi, te nastavak mene, a ne odvojena ličnost“, kaže ona.

Govoreći o drag sceni u BiH, Xenia kaže da joj regionalna scena ulijeva nadu da je moguće i kod nas nešto napraviti.

„Kao kraljica iz BiH koja je prva počela aktivno se baviti tim da u BiH uopšte i imamo nastupe, te nesvjesno da se usputno i razvija scena u cijeloj državi, smatram da je izuzetno teško. Drag sam po sebi nije nimalo jeftin, bar u mom slučaju, te mi je potrebno mnogo ulaganja u njega da bi bio bar približno na nivou koji sama sebi postavljam. Što se tiče drag scene u regionu, ona mi i ulijeva nadu da je moguće imati nešto i kod nas. Smatram da bi bila šteta ne probati, jer nema se šta izgubiti“, ističe ona.

Iako na početku drag za nju nije bio politički i subverzivan čin, Xenia danas misli drugačije.

„Budući da ja kao neko relativno nepoznat mogu prodrmati javnost ukoliko moj sadržaj ili reklama za nekakvo dešavanje dođe do ljudi koji se generalno ne kreću u queer krugovima i koji nisu upoznati s dragom izaziva poprilično burne reakcije, smatram da je to dovoljan dokaz da je drag politički čin. Samo postojanje draga u državi poput naše se treba smatrati političkim činom“, poručuje ona.

I Hallucinoxena i Xenia Fuxx se nadaju da će u 2025. godini imati još više nastupa, te da će ih publika kao i do sada pratiti s oduševljenjem. Xenia nam je otkrila da će u novoj godini čačkati oko ideje ispoljavanja svog porijekla kroz drag, posvetiti se malo više pjesmama s područja Balkana, te pored svog standardnog draga, otkrivati gdje je vodi monster drag, koji je sve više i više fascinira. Pred kraj godine, Hallucinoxena nas je sve kupila svojim nastupom u kojem tuguje za izgubljenom ljubavlju, s kurdskom pjesmom kao posvetom njenoj kulturi, te se nadamo da će nas i u ovoj godini iznenađivati performansima na njenom maternjem jeziku.

Za drag kraljice svaki nastup predstavlja neprospavanu noć, mnogo sati putovanja do mjesta nastupa i 2-3 sata šminkanja s jedva odabranim pjesmama na repeatu u pozadini, kako bi se tekst što bolje naučio. Za publiku svaki nastup predstavlja katarzu, nezaboravan provod o kojem se sedmicama priča i prisjećati ga se, a za društvo pomjeranje granica i razbijanje hetero-normativnih stereotipa.

Kraljice, hvala vam!

Članak je objavljen uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj članka isključiva je odgovornost Sarajevskog otvorenog centra i nužno ne odražava stavove USAID-a niti Vlade Sjedinjenih Američkih Država.

Komentari

komentara

Mapa organizacijaMapa organizacija, institucija, centara i drugih ustanova u Bosni i Hercegovini koje pružaju adekvatnu potporu, pružaju usluge i/ili su senzibilizirane za rad sa LGBTI osobama

Kontaktirajte nas!