Piše: Renata G.
Foto: SOC
U Sarajevu je od 7. do 9. februara održan sedmi po redu Međunarodni festival queer filma Merlinka. Budući da Merlinka u Sarajevu svake godine održava pod specifičnom temom, ovogodišnji slogan je glasio “Lezbejka sam, neka sam”.
Festival Merlinka je otvoren srčanim govorom izvršne direktorice Sarajevskog otvorenog centra, Emine Bošnjak, nakon čega se prisutnima obratio i zamjenik šefa delegacije Europske unije u BiH, Khaldoun Sinno, koji je istaknuo želju EU za unapređenjem prava i zaštite LGBTI osoba u Bosni i Hercegovini.
“Iako je ovo sedmi put da Merlinku organizujemo, ja se osjećam jednako uzbuđeno kao kad smo je organizovali/e prvi put. Dobar je osjećaj vidjeti vas sve ovdje, drage ljude, ljude iz LGBT zajednice, ali i sve one koji nas podržavaju godinama. Ono što je bitno za LGBTI aktivizam jeste da osvajamo novi javni prostor”, izjavila je Emina na otvorenju u kinu Meeting Point.
Filmske projekcije je otvorila adaptacija istinite priče, film Vita i Virginia iz 2018. godine, u režiji Chanye Button. U prikazu romanse velikih književnica Virginie Woolf i Vite Sackeville-West, Elizabeth Debicki (Virginija) i Gemma Arterton (Vita) na nevjerovatan način utjelovljuju dvije uspješne i nevjerovatno snažne queer žene koje, iako sputane društvenim normama svoga doba, uspijevaju govoriti (i voljeti) glasno i bez straha.
Prva festivalska večer je zatvorena druženjem i energičnim nastupom DJ-ane Sabien. Sabina je posjetiteljima/kama pružila večer ispunjenu eksperimentalnim elektronskim ritmovima i kombinovanim žanrovima u kojima je svako mogao pronaći nešto po svome ukusu.
Program drugog dana Merlinke je započeo diskusijom o uprizoravanju queer likova na filmskim ekranima, ali i na pozorišnim daskama. Razgovor sa bosanskohercegovačkim scenskim umjetnicima/cama, Borisom Lerom, Albanom Ukajem i Snežanom Bogičević, moderirala je Kristina Ljevak. Gosti i gošća su iskreno i otvoreno govorili/e o predrasudama i nerazumijevanju s kojim se često susreću, e o načinu kako putem umjetnosti govoriti o važnim društvenim temama.
“Kad smo bili pozvani na ovu diskusiju da govorimo kako se mi glumci pripremamo za uloge osobe koja je u istospolnoj vezi, stvarno sam imala sam osjećaj da nemam puno da kažem o tome, jer je to isto kao i za bilo koju drugu vezu – jedna osoba voli drugu osobu. Meni je tu tačka, kraj”, opisala je Snežana svoje iskustvo interpretiranja uloge žene koja je u istospolnoj vezi.
Projekcije na velikom ekranu su nastavljene dokumentarnim filmom Odrastanje kojeg su režirali slovenački režiser i novinar Siniša Gačić i glumac Dominik Mencej 2017. godine. Radnja se događa u Sloveniji 2015. godine, uoči referenduma o istospolnim brakovima. Priča prati dvije novonastale majke, Daju i Jedrt, i njihovo novorođenče, Tibora. Dvije hrabre žene se istovremeno suočavaju sa izazovima majčinstva i borbom za svoja ljudska prava, te se suprotstavljaju onima koji im ta prava sputavaju.
Noć je nastavljena u prisustvu zagrebačke ekipe benda U pol’ 9 kod Sabe. Ovaj pop kabare bend reputaciju simbola zagrebačke underground scene može zahvaliti narativnim tekstovima koji su većinom djelo klavijaturistice Ane Opalić. Razigranu atmosferu je nastavila DJ-ane Časna sestra a.k.a Marija Nikolić, multiinstrumentalistkinja koja je do ranih jutarnjih sati posjetitelje/ice držala budnima uz synth i electro repertoar i slatki grijeh.
Posljednji dan ovogodišnjeg festivala Merlinka je započeo radionicom o queer filmu. Učesnici i učesnice su kroz dvosatno druženje imali priliku učiti o filmu, režiji i pozorištu. Nakon toga je uslijedio maraton kratkih filmova među kojima su se našli: Brak (2018.), Vafle (2017.), Sisak (2017.), Mathias (2017.), Obećanje (2014.) i Uspomene iz vode (2017.).
Raznovrsne aktivnosti festivala su upotpunjene promocijom zbornika Sestrinstvo i jedinstvo uz razgovor o lezbijskom aktivizmu u regiji. Filmski program je završen prikazivanjem igranog filma Ja, životinja u kojem redateljica Katharina Mückstein pronalazi savršen način da prikaže kontradiktorne sile koje upravljaju ljudskim životima – unutarnju borbu identiteta i vanjski prikaz onoga što želimo da drugi vide. Scene ove uzbudljive priče su ispunjene preplitanjem želje, strasti i razuma.
Noćni show posljednjeg dana festivala Merlinka 2019. godine su otvorile nevjerovatne beogradske drag kraljice. House of KayGie, Ostroga Mi, Vlažena Maria i Dita Von Bill su svojim performansima ispunile srca prisutnih emocijama koje se ne mogu ni pobrojati, a pogotovo opisati. Lični doživljaji ukombinovani sa aktuelnim društvenim i kulturnim temama su nas uveli u svijet komedije, spiritualnosti, luksuza, erotike i aktivizma.
Rane jutarnje sate smo dočekali/e uz DJ Felixa koji nas je posjetio iz Crne Gore. Osim nevjerovatne kombinacije house žanrova, neizostavno za DJ Felixa je to što ne propušta publiku iznenaditi obradama starih hitova koje prate ovacije i vruć plesni podij.
I ovogodišnji festival je pokazao da su ovakvi kulturni događaji ne samo neophodni za LGBTI zajednicu, već i za sve građane/ke koji/e žele da pogledaju filmove koji izlaze iz okvira klasičnih holivudskih ostvarenja, da razgovaraju i propituju heteronormativnosti, te da imaju priliku za drukčijim, bogatijim, šarenijim queer noćima. Ovom gradu i državi nedostaje upravo to. Festival Merlinka u Sarajevu čini kulturu i noćni život ovog grada bogatijim, razbija predrasude i pruža otvorenost i donosi sreću.
Ovaj tekst je objavljen uz podršku Američke agencije za međunarodnu saradnju (USAID). Stavovi izneseni u ovom tekstu ne odražavaju nužno stav Američke agencije za međunarodnu saradnju (USAID) niti Vlade SAD-a, već isključivo autora/ice.