Prenosimo blog Tiffany K. Wayne, doktorice nauka iz Sjeverne Kalifornije gdje predaje na fakultetu i bavi se historijom SAD-a, ženskim i rodnim pitanjima, te američkom književnom historijom. Trenutno osmišljava tečaj LGBT historije i književnosti za srednje škole. Više o njoj se može naći na sljedećoj web adresi: http://www.womanwriting.com/
Nedavno, na facebooku, neki moji prijatelji su proslijedili citat komičarke Ellen DeGeneres koja je odgovorila na optužbu da će istospolni brak naštetiti heteroseksualnom braku. Ellen se našalila: „Portia i ja smo u braku 4 godine, to su najljepše godine moga života. Ne vjerujem da je moj brak povrijedio bilo čiji drugi. Pitala sam sve svoje susjede, i oni kažu da je sve uredu.“
Shvatam te, Ellen, ali bojim se da si promašila poentu. Istosponi brak je prijetnja onima koji ne vjeruju u JEDNAKOST spolova. Oni koji se protive braku između dvije žene ili dva muškarca, vjeruju da je homoseksualnost grijeh, ili da istospolni brak šteti djeci i da će dovesti do povećanog broja razvoda… Istosponi brak prijeti tradicionalnom braku jer on preispituje rodne uloge.
Istospolni brakovi remete same temelje tradicionalnih rodnih uloga. U istospolnim brakovima žena može voditi kućanstvo, ili muškarac može podizati dijete. Ovo ne odgovara onima koji svoje živote i vjerovanja temelje na razlikama između spolova. Na C-SPAN-u gledam ljude kako 2013. godine raspravljaju o tome da su i otac i majka potrebni da bi se odgojilo dijete. Također je nevjerovatno, koliko se ponavljaju reference kod pristalica tradicionalnog braka zaštitnički otac i brižna majka uz isticanje da samo očevi mogu ili trebaju da budu uspješni, dok su majke odgajateljice. Muškarac/otac/suprug jeste glava obitelji, a žena mora biti submisivna prema mužu, u svim aspektima.
Najlakše je prevrnuti očima na ovu temu, jer mnogi od nas uzimaju zdravo za gotovo da postoje drugačiji oblici porodica i da uloge mogu varirati – bilo da su u pitanju samohrane majke, samohrani očevi, djecu koju odgajaju baka i deda, pa sve do egalitarnih brakova. Istospolni brak prijeti temeljima onoga što znači biti žena/supruga ili muškarac/suprug. Ko je glavni? Ko je submisivan? Ko će odgojiti djecu? Ko je muškarac a ko žena u vezi? Ovo nisu pitanja o seksu i seksualnosti, ovo su pitanja o rodu. A kada se rod uzme u obzir, istospolni brakovi otkrivaju probleme u ovim pitanjima.
Dojadilo mi je slušati protivnike_ce istospolnih brakova i njihovo uporno negiranje da je rod društveno konsituirana uloga. Tradicionalni pogled na brak je utemeljen na idejama „biologija je sudbina“ i da su određene uloge dodijeljene na temelju spola. To je samo iznimno uzak pogled na brak, koji je i emocionalno, fizičko i socijalno partnerstvo između dvije osobe. To je vjerovanje u brak kao hijerarhijski odnos – ne kao istinsko partnerstvo jednakih, nego kao mikrokosmos društva sa strukturom moći koja se prenosi na odnose muškarca, žene i djece. Stoga, suprotstavljajući se jednakosti u braku, suprotstavljamo se samoj jednakosti.
Ne sumnjam da većina, ako ne i svi protivnici istospolnih brakova imaju snažno vjersko osjećanje. Zasigurno oni vide pad civilizacije u javnom držanju za ruke Ellen i Portie. Ali ne pravite grešku – oni se ne protive samo homoseksualnosti. Oni imaju problem i sa samohranim majkama, sporazumnim razvodom, feministkinjama koje zahtijevaju da muškarac obavlja pola kućanskih poslova. Oni se protive i reproduktivnim pravima. A kakve veze ima istospolni brak sa reproduktivnim pravima? Sve.
Zastrašujući argumenti protiv istospolnih brakova mogu se čuti na TV-u – da je prokreacija državni interes, odnosno da se određuje ko to može da radi radi i pod kojim okolnostima. Ovaj argument nije samo o tome ko može ili treba da odgaja djecu – istina, kao što je istakao advokat tokom saslušanja na Vrhovnom sudu SAD-a, mnoge države su već omogućile istospolnim parovima da usvajaju i odgajaju djecu, a da ne spominjemo da mnoge osobe u istospolnim brakovima već odgajaju djecu iz svojih prijašnjih veza. Ova rasprava o istospolnim brakovima i djeci ide mnogo dublje. Svodi se na raspravu o tome ko bi trebao imati djecu i pod kojim okolnostima. Drugim riječima u pitanju je kontrola reproduktivnog ponašanja žene.
Zagovornici_e tradicionalnog braka dolaze sa istog mjesta kao i protivnici kontracepcije, abortusa i sporazumnog razvoda. Zajedno sa istospolnim brakovima, sve gore navedeno zaista prijeti tradicionalnom braku, jer osnažuje osobe da donose samostalne odluke o svom seksualnom i prokreativnom životu. Oni prijete patrijarhatu. Ipak, pristalicama tradicionalnog braka, pitanje samog braka nije vezano za privatnost ili seksualnu slobodu. Danas sam čula jednog od zagovornika tradicionalnog braka kako govori da brak nema veze sa intimnošću. To je šok za nas koji posmatramo svoje veze (bili mi u braku ili ne) upravo kao intmne. Umjesto toga, tradicionalni/konzervativni pogled na brak temelji se, ne u potrazi za osobnim slobodama i srećom ili pravima, već u rodnom esencijalizmu – uvjerenju da je svrha braka prokreacija i da je najveća uloga žene biti supruga i majka.
Na isti način na koji je pilula razdvojila spol od reprodukcije, istospolni brakovi prijete da konačno odvoje spol od braka. To ne znači da gejevi i lezbijke u svojim vezamo nikada ne preuzimaju rodne uloge. Ovo znači da istospolni brakovi razotkrivaju laž da rod mora odgovarati biološkom spolu. Fokus je stavljan na jednakost u braku – u pitanjima kućanskih poslova, podizanja djece i seksualnog zadovoljstva. Istospolni brakovi su slijedeći korak u borbi za bračnu jednakost i to u široj borbi za rodnu jednakost. Dakle, da, istospolni brakovi ugrožavaju tradicionalni brak. I to je razlog žestokom opiranju istospolnim brakovima, kao što je to ranije bio slučaj sa pravima žena i afroameričkim građanskim pravima. To nije samo stvar privatnosti. Više je od toga. Protivnici_e istospolnim brakovima jesu iste one osobe koje se protive i pola vijeka starom feminističkom stavu o bračnoj jednakosti. Citiraću Ellen posljednji put: „Pitati ko je “muškarac”, a ko “žena” u istospolnoj vezi je isto kao da pitate koji štapić za jelo je viljuška.“
Prevele Sabina i Amela. Čitav tekst potražite na: http://nursingclio.org/2013/04/02/same-sex-marriage-does-threaten-traditional-marriage/