Izvor: SOC
Foto: Screenshot
Sarajevski otvoreni centar uputio je reakciju na nedavne izjave bh. izvođača sevdalinki Bože Vreće u intervjuu za Žensku TV koju prenosimo u cijelosti.
***
Intervju koji je Božo Vrećo, bosanskohercegovački izvođač i autor sevdalinki, dao za Žensku TV, izazvao je burnu reakciju boraca/kinja za ljudska prava, posebice feminista/kinja i trans aktivista/kinja. Povod ovih reakcija jeste činjenica da je Božo Vrećo izvrijeđao “feminiziranost”, aludirajući na feminizirane muškarce, ili kako ih je novinarka koja mu je postavljala pitanja nazvala – “ženskim petkom”. Muškarce koji “teže da budu žene” nazvao je “prenapadnima, i naprosto iritantnima”, a u nastavku je još dodao da je feminiziranost izvještačena, te je svojim stavom i tonom intervjua aludirao da je “feminiziranost” muškaraca tj. da su muškarci koji ispoljavaju neke osobine koje se društveno uvriježeno smatraju ženskim iz nekog razloga negativna i nepoželjna pojava. Ovakvim izjavama potkrepljuju se društveno uvriježeni stereotipi i predrasude prema ženama i podupire patrijarhalni sistem podjele društvenih uloga u kojem su “muško” i “žensko” ponašanje strogo podijeljeni i “žensko” se smatra slabijim, lošijim i sramotnim.
Ovim putem osuđujemo stavove i mišljenja iznesena u intervjuu Bože Vreće sa Snežanom Dakić u Ženskoj TV, zbog direktno izražene mizoginije, homofobije i transfobije kojima se vrijeđaju sve one osobe koje ne pristaju na zastarjelu patrijarhalnu podjelu spolova i rodova. Boži Vreći, kao javnoj ličnosti, dostupan je medijski prostor u kojem izražava svoja mišljenja i dopire do šire javnosti, te je razočaravajuće, uzimajući u obzir njegovu ličnu borbu s predrasudama i stereotipima bh. društva, da ga koristi na ovakav način i iznosi stavove koji doprinose marginalizaciji žena, transrodnih osoba i gej muškaraca koji se ne uklapaju u društveno zadate kategorije “muškog” ili “ženskog” ponašanja.
Pitanja koja je Snežana Dakić, novinarka Ženske TV, postavljala, bila su provokativna i nekorektna, međutim Božo Vrećo se ni u jednom trenutku nije ogradio od tih pitanja. Svoj identitet je predstavio kao nešto prirodno i neforsirano, a dao je sebi za pravo da poništi i izvrijeđa identitete svih drugih. Naglasio je da je njegov identitet “dualan”, međutim, napravio je jasnu razliku između ženskog i muškog dijela njegove ličnosti. Rekao je da je muška strana njegove dualnosti dominantna, a ženska lepršava, ali opet nije “ženskasta i tetkasta”.
Rodni identitet je zamijenio riječju “dualnost”, a opisujući dualnost je izvrijeđao odlike rodnog identiteta. Shvatanje roda je očigledno patrijarhalno odredio, a svoje mizogine i transfobne stavove je olako, bez većeg promišljanja, podijelio s javnošću. Svoju ulogu javne ličnosti iskoristio je zarad samopromocije, a pritom jasno prikazao i objasnio stavove iza kojih čvrsto stoji, što se moglo zaključiti po brzini davanja odgovora, gdje se ne vidi da ni u jednom trenutku nije ni pomislio da su pitanja koja su mu postavljena bila nekorektna, niti da njegovi odgovori vrijeđaju identitete i živote drugih osoba.
Smatramo da je od iznimne važnosti da javne ličnosti stanu na stranu ljudskih prava svih, pa tako i LGBTI osoba. Činjenica što su javne ličnosti daje im veliku moć u društvu, ali i društvenu odgovornost da stanu na stranu ugroženih i manjinskih grupa u društvu, te da svojim djelovanjem ne doprinose nepovoljnom položaju ionako marginaliziranih grupa, te da ne potiču stereotipe i predrasude koji dovode do nasilja i diskriminacije.
Božo Vrećo je osoba koju veliki broj LGBTI osoba iz BiH veoma podržava i čiju umjetnost prati i cijeni, te nam je veoma bitno da on kao javna ličnost izbjegava termine i izjave kojima se ova zajednica stigmatizira. Naša vrata uvijek su mu otvorena da razgovaramo o načinima javne podrške ljudskim pravima LGBTI osoba u BiH.