“Treba reći da postoje i takve osobine koje u nešto manjoj mjeri odstupaju od normalnog ponašanja i označavaju se kao devijantne osobine. Takve osobine su, na primjer, sklonost ka kriminalu ili samoubistvu, korišćenje alkohola ili droga, homoseksualnost.” Ovo je samo jedan od brojnih primjera diskriminacije LGBT osoba u udžbenicima za srednje škole u Srbiji. Upravo zbog toga je Organizacija za lezbejska ljudska prava Labris pokrenula inicijativu za ukidanje ovakvih sadržaja.
– Inicijativom želimo da skrenemo pažnju javnosti na sadržaje u udžbenicima za srednju školu koji su u neskladu sa savremenim tokovima nauke, a koji podržavaju stereotipe i predrasude prema LGBT osobama. Smatramo da je ovo neophodan korak ka promjeni formalnog obrazovanja i vaspitanja koje treba da razvija svijest o različitostima, ravnopravnosti i interkulturalnosti – ističe za Danas Dragoslava Barzut iz Labrisa.
Ova nevladina organizacija uradila je analizu koja je pokazala da se u 18 slučajeva u devet srednjoškolskih udžbenika iz biologije, psihologije i medicine nalazi eksplicitno diskriminatorski sadržaj čime se krše ne samo ljudska i manjinska prava, već i Ustav i niz zakona Srbije.
U udžbeniku Interne bolesti sa negom 2, za četvrti razred medicinske škole, piše da je epidemiologija – Hepatitis B najrasprostranjenija infekcija u svetu, te da postoje grupe sa visokom učestalošću HBV infenkcije: “bračni partneri inficiranih osoba, seksualno promiskuitetne osobe (naročito homoseksualci)…”.
Još jedan od primjera diskriminacije prema LGBT populaciji je i udžbenik Neuropsihijatrija za treći razred medicinske škole, u kome se navodi sljedeće: “Opisuju se posebni oblici seksualnog ponašanja: silovanje, zlostavljanje žena, kao i već opisani incest i homoseksualnost.” Labris preporučuje da se izbaci homoseksualnost iz dijela gdje se govori o devijantnim oblicima seksualnog ponašanja (silovanje, zlostavljanje i incest), jer istopolna seksualna orijentacija ne predstavlja poremećaj nagona, niti devijantno seksualno ponašanje.
Barzutova objašnjava da je Labris povodom ovakvih sadržaja u srednjoškolskim udžbenicima dosad imao sastanak sa povjerenicom za zaštitu ravnopravnosti Nevenom Petrušić, koja je još 2011. dala preporuke da se takav sadržaj promijeni, i to Ministarstvu prosvjete, nauke i tehnološkog razvoja. Nacionalnom prosvjetnom savjetu i Zavodu za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja. Takođe, održan je sastanak sa Kancelarijom za ljudska i manjinska prava Vlade Srbije, koja je izradila Akcioni plan za primjenu strategije prevencije i zaštite od diskriminacije za 2014-2018, a promjene u obrazovanju i izmjena diskriminatornog sadržaja tu ima bitno mjesto.
– Imale smo sastanak sa Ministarstvom prosvjete gdje nam je rečeno da će kontaktirati Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, sa čijim smo predstavnicima, takođe, razgovarale – kaže Barzutova.
U udžbeniku Dječija neuropsihijatrija za četvrti razred medicinske škole piše da “homoseksualnost (homeos-isti) podrazumijeva seksualnu vezu sa osobom istog pola. Kod žena ona se naziva tribadizam (lezbejska ljubav, safizam)… U pubertetu i adolescenciji homoseksualnost, koja se naziva i uranizam, najčešće je indikator konfuznog, neoformljenog seksualnog identiteta. Nastaje pod uticajem vršnjaka ili seksualno inverzivnih osoba… Homoseksualizam se zapravo samo u ovom vremenu slobodnije ispoljava.” Labris preporučuje da se istopolna seksualna orijentacija isključi iz dijela knjige gde se proučavaju poremećaji.
Izvor i foto: GayEcho