Ja nisam muškarac, ja nisam žena. Ja sam nešto što ti nikada nećeš razumjeti.

25. 07. 2013

brian molkoPostoje neki periodi i muzički žanrovi, koji su tolerantniji ka transgresiji rodnih normi, od drugih. Tako gledajući muzičke spotove iz 80ih, a čak i 60ih i 70ih možemo vidjeti veliki broj našminkanih muškaraca, od kojih neki nose ono što se uobičajeno smatra ženskom odjećom i žena sa kratkom kosom u odijelima. Isto tako žanrovi glam rocka, tradicionalni gothic bendovi i noviji val gothic žanra, toleriraju muškarce u suknjama sa crnom olovkom oko očiju.

Novije doba nosi navodno slobodnije prakse izražavanja, ali u današnje vrijeme, ono što se smatralo normalnim u 80im, vidimo tek na marginama muzičkog izričaja. Novo doba neoliberalno klasificiranih identiteta donosi getoizaciju tih identiteta, kao onih koji se mogu „reklamirati“ samo sličnoj publici. Jedina ličnost u mainstream-u, koja se može okaraktezirati kao queer je Lady Gaga. Međutim, i njen izričaj je visoko problematičan, budući da je većinom kopija prethodnih ikona gender bendinga, npr. David Bowie-a i Annie Lennox, i kada se usporedi sa njenim izjavama o feminizmu i trans* zajednici ne čini se iskrenim.

Savijanje rodnih normi ili gender bending, može označavati više stvari, može služiti kao avangardna umjetnička praksa, koja želi da prevaziđe društvene tabue u širem smislu, kao lično opredijeljenje umjetnika_ce koji_a ga ispoljava ili kao već usvojena norma datoga žanra – puki stil ili mješavina ovo troje.

Veliki broj popularnih izvođača_ica tokom svoje karijere je davalo izjave vezano za trasgresije tipičnih rodnih uloga, tako je Patti Smith, koja je nosila mušku odjeću, kao hommage svojim umjetničkim idolima, posebno Charles Baudelaire-u, izjavila: Što se mene tiče, izabrati bilo koji rod je drag. Jedan stih u pjesmi I would die for you, Princea, glasi: Ja nisam muškarac, ja nisam žena. Ja sam nešto što ti nikada nećeš razumjeti. Kada se Iggy Pop, slikao za NY Times u haljini, izjavio je: Nije me stid da se oblačim „kao žena“, jer ne mislim da ima išta sramno u bivanju ženom. Morrissey, koji je sebe jednom prilikom nazvao „prorokom četvrtog roda“ je izjavio: Hoće li me priroda ikada napraviti muškarcem?

Rodna nenormativnost, tako u slučaju velikih muzičara_ki, nije tek modni hir, već izražavanje vlastitog stava spram rodnih ograničenja. Nekada nije ni primjetna, u vanjskom izričaju, kao npr. u slučaju Morrisseya. Gender bending ili njegova pozadina queer identiteta, i nije sadržana, isključivo ili uopće, u načinu kako se netko prikazuje vanjskom svijetu, već u doživljaju samoga sebe.

Gender bending tako služi kao podsjetnik, da su naše rodne uloge samo uloge koje preuzimamo kako bi funkcionirali_e u heteronormativnom društvu, uloge koje neki_e uzimaju zdravo za gotovo, a na sreću, neki_e ih uvijek iznova propituju. Ostaje još pitanje zašto je propitivanje rodnih uloga bitno? Heteronormativne rodne uloge koje nas ograničavaju ne samo na određeni izgled, nego i na osobine koje su poželjne, životne izbore i odnose koje uspostavljamo sa ljudima oko nas, spriječavaju nas u samorealizaciji. Prisilni ulazak u simboličko, kada moramo razdvojiti spol, rod i seksualnu orijentaciju, jednu od drugih, queer izvrče pitanjem: Da li želim biti kao ta osoba, ili želim tu osobu?

Na našim prostorima Oliver Mandić je jedna od rijetkih pojava koja se često poigravala sa cross-dressingom. U današnje doba, jedino Damir Urban, sa svojim dugim suknjama, nakitom i crnim lakom na noktima, slijedi ovu tradiciju. Oliver Mandić – Ona voli Kurosavu

Shirley Manson na početku spota prelazi iz ženstvenog tijela u tijelo androgine kratko ošišane osobe i pjeva: Momci u ženskom toaletu, Djevojke u muškom toaletu. Oslobodite um u androginosti, a nakon toga se pojavljuje obučena od jedne polovice u mušku, a od druge u žensku odjeću. Garbage – Androgyny

Koncept Marilyn Mansonovog albuma Mechanical Animals je uzimanje uloge rodno neodređenog vanzemaljca zvanog Omega, koji ima svoje korijene u David Bowievom Ziggy Stardustu. Lik Omege je androgina gola figura sa grudima, bez genitalija i sa šest prstiju. Marilyn Manson – Dope show

Jedna od napoznatijih LGBT pjevačica, u ovom spotu objelodanjuje svoj rodni izražaj. KD Lang – Constant Craving

Hedwig and the angry Inch je fiktivni bend iz istoimenog filma o trans* pjevaču. Pjesma Origin of love govori o porijeklu ljudi koji su u davna vremena bili sačinjeni od dvije osobe spojene leđima. Postojali su muško-muški, žensko-ženski i muško-ženski ljudi. Bogovi su ih prepolovili na pola i tako sada cijeli život pokušavamo da pronađemo svoju drugu polovicu i ta želja da budemo ponovo jedna osoba je zvana ljubav. Hedwig and the angry inch – Origin of love

Knife, koji su u dosadašnjem toku karijere, koristili maske kako bi prikrili svoje identitete, u ovom spotu se bave tabuima – crossdressinga, seksualnosti starijih osoba, sadomazohizmom i dr. The Knife – Full of fire

Brian Molko, je jedna od modernih ikona gender bendinga, a parafraza stihova ove pjesme, koja se na najeksplicitniji način bavi rodnom nenormativnošću, je: Sve se svodi na obrtanje rodnih uloga. Muza u mojoj glavi me obuzima. Da li sam muško ili žensko? Placebo – Nancy boy

U jednom od novijih uradaka David Bowie-a, poznatom po mnogim alter-egovima, a najviše androginog Ziggya Stardusta, pridružuju mu se dvije androgine ikone, glumica Tilda Swinton, koja je između ostalog glumila u filmu Orlando, adaptaciji romana Virginie Woolf, literarnom simbolu androginije i Andrej Pejić, maneken koju nosi ženske revije. David Bowie – The stars

Piše Jadranka Ćuzulan

Komentari

komentara

Mapa organizacijaMapa organizacija, institucija, centara i drugih ustanova u Bosni i Hercegovini koje pružaju adekvatnu potporu, pružaju usluge i/ili su senzibilizirane za rad sa LGBTI osobama

Kontaktirajte nas!